woensdag 17 oktober 2012

Completely forgot to knit...


zaterdag bij Fem,
liet Merel mij trots zien,
dat ze kon breien
ze had het op school geleerd
(wat leuk dar er nog scholen zijn,
waar ze kinderen leren breien!)
en ineens wist ik het weer, hoe het voelde,
je eerste breiwerkje, dat je Zomaar van een draadje,
iets kon maken..


 het allereerste wat ik leerde breien,
was een harlekijntje,
veel te strak,
want ik wilde geen steken laten vallen,
daarna volgden de poppen-dassen,
later de truien, het kon mij niet ingewikkeld genoeg zijn
(ik breide ze zelfs nog een tijdje in opdracht)


 ik ben het eigenlijk
 een beetje uit het oog verloren,
het breien,
 het gezellige tikken van de pennen..
het laatste wat ik breide was een kol
(heel makkelijk:
zet 50 steken op met pennen 8
(gaat lekker snel)
brei 1 recht, 1 averecht tot ongeveer 180 cm,
en naai aan elkaar)


maar ik heb er weer zin in,
met dank aan Merel,
en ik hoop dat ik iets van haar kinderlijke enthousiasme,
om van een enkel draadje Iets te maken,
zal ervaren...
en dat ik binnenkort,
dit bericht op mijn blog kan plaatsen,
omdat ik er Zo in op ga...



ps.
ik wil graag een kadootje van de kleine give-away
van vorige week opsturen naar:
Aankleedpopje, Silly old suitcase,
Miriam, Maaike en Els04,
als jullie je adres willen mailen, stuur ik het op.

-fijne dag -X-

12 opmerkingen:

  1. Leuk!! Toevallig poste ik vorige week over breien... Ik deed het alleen toen ik nog piep jong was en mijn moeder zette altijd de steken op de breinaald. Geen idee of me dat zal lukken want helaas is ze er niet meer omdat uit te komen leggen. Misschien is youtube een optie want het lijkt mij idd ook zo gezellig...een beetje breien. En dan ga ik maar simpel beginnen, lijkt me verstandig, hahaha. Fijne dag Ingrid!! :D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn eerste breiwerkje, mmm een sjaaltje denk ik. Leerde het van mijn tante, waar ik tussen de middag overbleef. Een groen gemeleerd garen. En dan ben je net lekker bezig, en moet je weer naar school. Geloof dat ik gesmeekt heb, of ik het mee naar huis mocht nemen, maar mijn lieve tante vond het niet verantwoord dat ik met die breipennen de bijna 5 km naar huis fietste. Dank Merel(met je mooie jurk) en dank Ingrid. Bedenk me nl in ene keer dat ik vorig jaar een een hele mooie kabelsjaal van Drops heb gebreid. http://www.garnstudio.com/lang/nl/visoppskrift.php?d_nr=134&d_id=7&lang=nl. Eén kabel met nld 12. Even opvissen weer, het weer is er weer naar?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Via mijn werk word ik regelmatig naar diverse scholen gestuurd om de kinderen breien te leren. Niet gewoon breien, maar met de breivork. Kinderen zijn super trots als ze het trucje door hebben. Ik vind Merel heel erg knap!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh breien is zo leuk! Gaat wel even wat tijd in zitten. Mijn oma kon het vroeger 'blind' en voerde gelijktijdig gesprekken en keek tv. Als ik nu ga breien dan kan ik echt door niets gestoord worden want dan geraak ik helemaal uit mijn concentratie haha. Maar och.. oefening baart kunst :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. O wat een heerlijk gezicht om dat meiske aan het breien te zien. Ik zelf vind breien heerlijk! En blijkbaar zie ik er dan ook blij uit want mijn dochter wilde het ook zo graag leren. Dus toen ik ergens korte naalden zag (ik had ooit ergens gelezen dat kinderen het veel moeilijker vinden om de pen onder de arm te houden dan volwassenen en makkelijker met korte naalden breien) heb ik ze gelijk meegenomen. En zie... mijn meiske had het al snel onder de knie en heeft al best een stukje gemaakt. Natuurlijk moet ik af en toe wat steken voor haar oprapen en de boel een beetje fatsoeneren omdat je er anders geen naald in kan krijgen (gedraaid en heel strak) maar ja, ze is pas 4!
    ps: ik heb een foto van haar aan haar breiwerk op mijn blog... ik ben zo trots!
    www.puulepoon.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk die oude breiboekjes! En leuk vond ik ook jouw bijdrage aan het Robin Magazine, echt super!! Liefs Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Breien vind ik ook zo'n fijne bezigheid! Toevallig ben ik dit weekend begonnen aan mijn eerste vestje. Na tig sjalen en een muts vond ik dat het tijd werd voor een grotere uitdaging :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. mijn moeder heeft mij leren breien, het is al weer even geleden dat ik dat gedaan heb, maar wil aan een kol beginnen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh breien, brings back memories :). Mijn eerste breiwerkje was een poppendasje van paarse katoen, op van die zweterige dunne (en erg korte...) naaldjes. Ik was 6 en had handwerkles van een heel strenge non. Gelukkig kon ik het netjes, want anders had ze geen geduld met je.
    Het is niet bepaald aan haar te danken dat ik later nog vele truien heb gebreid, voor mezelf en voor mijn oudste.
    Laatste breiwerk tot nu toe was trouwens ook weer een das, voor mijn dochter, op dikke pennen met leuk pluizig garen van de Zeeman :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. haha ben net van het breien overgegaan op het haken..
    dat gaat makkelijker en sneller!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb het breien ook op school geleerd, van een echte ouderwetse handwerkjuf. Juf Betty heette ze . Mijn eerste breiwerkje was een muisje en daarna waren mijn poppen aan de beurt. Ook mijn moeder wat altijd aan het breien. Truien, mutsen, sjaals, poppenkleertjes en sokken voor mijn vader. Die breit ze overigens nog! Van die Noorse :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ach wat schattig zo'n meiske die lekker aan het handwerken is! Mijn dochter heeft het geluk dat ze een creatieve moeder heeft en kan ook punniken en borduren. Maar het is inderdaad zo dat er maar weinig scholen zijn waar echt handwerken wordt geleerd, zo zonde !

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)